Recruitment is niet alleen het plaatsen van een vacature en wachten tot de sollicitaties binnenstromen. De concurrentie is hevig en de reputatie van je bedrijf is cruciaal voor het aantrekken van de beste kandidaten. Het belang van employer branding mag daarom niet onderschat worden. Want: het werven van eigen mensen staat even hoog als het maken van winst! Om je op weg te helpen, hebben we vijf tips voor je op een rijtje gezet.
1. Begrijp je huidige reputatie
Voordat je aan de slag gaat met het verbeteren van je employer branding, is het belangrijk om te weten waar je staat. Neem de tijd om de huidige perceptie van je bedrijf als werkgever te begrijpen. Analyseer feedback van medewerkers, voer exit-interviews uit en houd rekening met online reviews en ratings. Door je bewust te zijn van je huidige reputatie, kun je gerichte acties ondernemen om verbeteringen aan te brengen.
2. Gebruik verhalen van medewerkers
Echte verhalen van werknemers zijn krachtige instrumenten om je employer branding te versterken. Potentiële kandidaten zijn geïnteresseerd in wat huidige en voormalige werknemers te zeggen hebben over hun ervaringen binnen het bedrijf. Geef je werknemers een podium om hun verhalen te delen via verschillende kanalen, zoals sociale media, blogs of video’s. Dit maakt je bedrijf menselijker en herkenbaarder voor potentiële kandidaten.
3.Wees online actief
Een sterke online aanwezigheid is essentieel voor het opbouwen van een positieve employer brand. Zorg voor consistente communicatie verspreid over verschillende online platforms, zoals je bedrijfswebsite, sociale media en professionele netwerken zoals LinkedIn. Deel nieuws, updates, successen en verhalen die laten zien waar je bedrijf voor staat als werkgever. Dit vergroot niet alleen het bereik van je berichten, maar dient ook als een visitekaartje voor potentiële kandidaten die je bedrijf online ontdekken.
4. Toon je waarden en voordelen
Laat potentiële kandidaten zien wat jouw bedrijf onderscheidt van anderen. Benadruk je unieke waarden, cultuur en voordelen die je te bieden hebt als werkgever. Heb je interessante secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals flexibele werktijden, opleidingsmogelijkheden of een inspirerende werkomgeving? Of beschik je over een bijzonder hecht team of een innovatieve bedrijfscultuur? Wees niet bang om dit te laten zien en te benadrukken in je communicatie.
5. Blijf evalueren
Employer branding is een voortdurend proces. Blijf regelmatig de effectiviteit van je strategieën en initiatieven evalueren. Vraag feedback van je medewerkers, voer periodieke enquêtes uit onder sollicitanten en maak aanpassingen in je strategie waar nodig. Alleen zo kun je een optimale employer branding opbouwen en behouden die aantrekkelijk is voor talent en die bijdraagt aan het succes van je bedrijf.
Heb je meer hulp nodig met het opbouwen van een positief employer brand? Let’s Recruit! helpt je op weg. Naast dat we het volledige recruitmentproces ontzorgen, ondersteunen we ook bij de employer branding van jouw bedrijf. Benieuwd naar onze aanpak? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.