Een gestructureerd recruitmentproces uitgelegd van oriëntatie tot onboarding

Een gestructureerd recruitmentproces is essentieel voor organisaties om de juiste talenten tijdig te vinden en succesvol te integreren in het team. Het voordeel van het recruitmentproces, is dat het een volledig afgebakend proces is. In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe het recruitmentproces in zijn werk gaat.

1. Oriëntatie van de organisatie

Het proces begint met een doorgronde analyse van de organisatie. Hierbij wordt gekeken naar het huidige recruitmentproces, leveranciersmanagement en employer branding. Daarnaast worden de doelstellingen en strategie van de organisatie besproken, zodat de wervingsaanpak hierop afgestemd kan worden.

2. Vacatures

Na de oriëntatie wordt een strategisch personeelsplan opgesteld. De vacatures worden geschreven op basis van de behoeften van de organisatie en bevatten gedetailleerde informatie over het team, de (project)locatie en verantwoordelijkheden. Hierbij wordt ook rekening gehouden met risicofactoren, salarisindicaties en belangrijke trends. Door middel van klant- en vacaturemapping kan bovendien beter in kaart worden gebracht hoe het bedrijf zich in de markt positioneert en wat de haalbaarheid is van het invullen van de vacature. Of het nu gaat om het inhuren of aannemen van personeel, alle aspecten worden zorgvuldig geanalyseerd.

3. Profiel

Om het ideale kandidatenprofiel te bepalen, wordt onderzoek gedaan naar de huidige markttrends en relevante zoekwoorden. Daarnaast kan een persona worden opgesteld om de juiste perfecte kandidaat in kaart te brengen. Dit helpt om gerichte profielen te creëren die aansluiten bij de behoeften van de organisatie en de functievereisten.

4. Branding & marketing

De vacature moet zichtbaar zijn voor het juiste publiek. Dit gebeurt via diverse kanalen zoals websites, sociale media, en vacaturebanken. Door de vacature op de juiste platforms en in de juiste groepen te plaatsen, wordt de zichtbaarheid vergroot en het employer brand versterkt.

 

5. Sourcing (Marktonderzoek)

De zoektocht naar de beste kandidaten begint met searching via diverse kanalen en zoektermen die onderzocht zijn vanuit de klant- en vacature mapping. Er wordt gezocht naar professionals met specifieke competenties en ervaring, maar er wordt ook een persoonlijke match gezocht tussen de kandidaat en het bedrijf. Zowel online platformen als persoonlijke netwerken worden ingezet om een breed scala aan geschikte kandidaten te bereiken. Door een persona op te stellen kan er op de juiste manier benaderd worden die aansluit bij de pullfactoren van de doelgroep.

6. Selectie

Het selectieproces omvat het screenen van CV’s, het eerste contact met kandidaten, en telefonische interviews. In deze telefonische interviews is het belangrijk om de kandidaat te enthousiasmeren. Dit kan alleen als je het bedrijf, de afdeling en de collega’s goed kent. Ook is het belangrijk om in de telefonische interviews een eerlijk beeld van het bedrijf te geven, en duidelijk naar de ambitie van de kandidaat te vragen. Na een telefonisch gesprek wordt duidelijk of de kandidaat past bij het bedrijf en de functie. De beste kandidaten worden voorgesteld aan de organisatie, waarbij referenties worden nagegaan en vervolgafspraken worden gepland.

7. Sollicitatiegesprek

Tijdens het sollicitatiegesprek maakt de kandidaat kennis met de organisatie. Hierbij wordt vaak gebruikgemaakt van gestructureerde interviewmethoden om een duidelijk beeld van de kandidaat te krijgen. Feedback na het gesprek helpt beide partijen om de juiste beslissingen te nemen.

8. Aanname

Wanneer de juiste kandidaat is geselecteerd, wordt er een conceptvoorstel gedaan. Na overeenstemming wordt de aanname bevestigd en worden de details van de onboardingsfase voorbereid.

9. Onboarding

Een succesvolle onboarding is cruciaal voor het behoud van nieuwe medewerkers. In deze fase worden maatregelen genomen om een veilige en inclusieve werkomgeving te creëren. Denk hierbij aan werkplekinspecties, ontwikkelingsmogelijkheden, en persoonlijke coaching om de nieuwe medewerker goed te begeleiden. Met de app van Let’s Recruit! wordt het onboarden van een nieuwe medewerker een fluitje van een cent.

Organisaties die hulp nodig hebben bij het werven en selecteren van personeel, kunnen terecht bij Let’s Recruit!. Met een gestructureerde aanpak en een focus op kwaliteit zorgt Let’s Recruit! ervoor dat het recruitmentproces volledig uit handen wordt genomen en de juiste kandidaten worden gevonden. Neem voor meer informatie contact op via work@letsrecruit.

.blog-categories a { pointer-events: none; }